bekendheid en waardering
Bezoekersaantallen
Onderwijs
Top 3 events en programmeringsactiviteiten
- Dutch Media Week
- 70 Jaar Televisie
- Swiep Swiep Hoera
De dagelijkse aanwas: dat is de instroom van door publieke en commerciële om-roep-en uitgezonden televisie- en radio-pro-gram-ma’s in het archief van Beeld en Geluid.
Tot september 2006 werd een selectie gemaakt in het nieuw uitgezonden televisie-materiaal door de publieke om-roep. Vanaf de invoering van de De Digitale Voorziening (DDV) in september 2006 worden alle Nederlandse producties 24 uur per dag, 7 dagen in de week op de hoogste standaard in het archief opgenomen. In 2021 is 7.758 uur aan tv-uitzendingen ingestroomd. Hier-mee is 100 procent van het uitgezonden Neder-landse materiaal (zonder herhalin-gen) ingestroomd bij Beeld en Geluid.
Tot 2014 werd eveneens geselecteerd in de uitgezonden radioprogramma’s, met uitzondering van Radio dat vanaf 2001 al wel integraal is opgenomen. Sinds begin 2014 worden de radiozenders Radio 1 t/m 6 (vanaf 2016 Radio 1 t/m 5 en FunX) integraal opgenomen, dus 24 uur per dag. Voor 2021 betekende dit 53.571 uur aan ingestroomd radiomateriaal.
Om een zo breed mogelijk beeld te schetsen van het medialandschap, met een specifieke blik op radio en televisie, en om de ontwikkelingen binnen deze media vast te leggen, neemt Beeld en Geluid ook commerciële radio- en televisieprogramma’s in de collectie op. Per slot van rekening is het Nederlandse media-erfgoed groter dan alleen de publieke omroep.
Jaarlijks selecteren we circa 500 uur van de televisiezenders RTL4, 5 en 7, SBS 6, NET5 en Veronica. Hierbij richten we ons op t Nederlandse producties. We nemen van elke reeks minimaal één aflevering op en letten bij het selecteren vooral op de opbouw van een reeks, bijzondere gasten en onderwerpen, spraakmakende uit-zendingen en kijkcijfers. Bovendien nemen we maandelijks een aantal nieuws- en showbizzuitzendingen op. In 2021 selecteerden we 525,5 uur aan commerciële televisieprogramma’s.
Ook selecteren we jaarlijks enkele honderden uren van de radiozenders BNR, Veronica, Radio 538, SLAM!, 100%NL en Qmusic. Hierbij concentreren we ons op nieuwe titels en bijzondere uitzendingen. In 2021 selecteerden we 709 uur aan commerciële radioprogramma’s.
Vanzelfsprekend is er in 2021 bij het selectie-beleid voor zowel televisie als radio rekening gehouden met de aan-dacht voor de coronacrisis.
In 2021 overtroffen we het eerdere record aan licentie-af-drachten (€ 1.103.497 in 2019) ruimschoots met een stijging van 23.7 procent naar € 1.445.359. Deze bijzonder hoge licentie-afdrachten duiden op een gestegen gebruik van het archief door commerciële partijen. De inkomsten komen ten goede aan de publieke omroepen, die op hun beurt weer afdragen aan rechthebbenden.
Ook het aantal downloads blijft toenemen, hoewel de stijging niet zo groot is als de toename in licentieafdrachten.