Jaarverslag 2021

Dashboard

Publiek

bekendheid en waardering

77% van de Nederlanders kent Beeld en Geluid.

Beeld en Geluid wordt gewaardeerd met een NPS score van 36 procent.

Klantwaardering

Mediawaarde inclusief radio en TV.
De sluiting van het museum vanwege verbouwing en de lockdowns zorgden voor minder zichtbaarheid.

Groei klantendatabase
Door gebrek aan bezoekers en dus nieuwe aanwas daalde de bezoekers-database licht.

Bezoekersaantallen

1987 museumbezoekers Den Haag (Hilversum museum gesloten), 5.751 educatieve bezoekers, 161 arrangement bezoekers, 5.398 bezoekers culturele programmering, 2.877 bezoekers zakelijke verhuur en 9851 bezoekers Dutch Media Week

Onderwijs

Aantal bezoekende leerlingen
Door de topdrukte voor en uitval van docenten in het onderwijs tijdens de corona crisis is dit aantal lager dan gehoopt. Door te switchen naar online, het land in te gaan met de Mediaschatkist en samen-werking met Beeld en Geluid Den Haag bereikten we alsnog veel leerlingen

Gebruik Onderwijs Media Portal beeldengeluidopschool.nl

Aantal streams Onderwijs Media Portal beeldengeluidopschool.nl
Er zijn in totaal 11.000 unieke program-ma’s 85.001 maal afgespeeld. Dit cijfer ligt lager dan het totaal in 2020, toen werden de onderliggende fragmenten en segmenten meegerekend onder stream aantallen en waren er verschillende data-bronnen.

Waardering onderwijs workshopaanbod

Top 3 events en programmeringsactiviteiten

  1. Dutch Media Week
  1. 70 Jaar Televisie
  2. Swiep Swiep Hoera

Online

Best bekeken op onze kanalen
  1. Reportage over de werkzaamheden van het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting uit 1983 (Polygoon)
  1. (W)Auw van de bouw
  1. Westerborkfilm

Bij het selectie­beleid voor televisie en radio is rekening gehouden met de aan­dacht voor de coronacrisis.

Beeld en Geluid in de media (selectie)

  • Samenwerking Beeld en Geluid op school met boekenclub Nescio (NPO 1 - De Vooravond): https://www.bnnvara.nl/devooravond/artikelen/leesclub-nescio-kiest-fragmenten-in-beeld-geluid
  • Datastory over de verkiezingen (NOS Journaal en online artikel)
  • Zestien optredens van Eppo van Nispen tot Sevenaer in talkshow Op1 van NPO met een greep uit het Beeld en Geluid archief over actuele onderwerpen zoals 70 Jaar Televisie, Formule 1, Peter R. de Vries, politieke verslaglegging, Prinsjesdag en Pasen
  • Het verwerven van de paardenstaart van Gijs Staverman voor de collectie van Beeld en Geluid (Shownieuws, diverse radiozenders en regionale dagbladen)
  • 20 jaar spraakherkenning in Nederland (interview met Beeld en Geluid expert Roeland Ordelman in vakblad InformatieProfessional)
  • Toekenning van BankGiro Loterij cheque voor Mediacolleges en Mediacafés over actuele mediaverhalen: (Noordhollands Dagblad)
  • De plannen van Bibliotheek Hilversum, Gemeente Hilversum en Beeld en Geluid om de Kerkbrink Hilversum om te vormen naar een Mediaplein. (Noordhollands Dagblad)
  • (Inter)nationale aandacht voor de restauratie van de Westerborkfilm. Met in Nederland titels als Trouw, Het Parool, Telegraaf, AD en Hart van Nederland. Internationaal verscheen het nieuws onder andere in Brazilië, Portugal, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.
  • 70 Jaar Televisie, veel media-aandacht met grote thema’s als:
    • Samenwerking met de NPO voor een 70 uurs-programmering (NOS)
    • Hervonden fragmenten ‘Ja Zuster Nee Zuster’ (diverse regionale dagbladen en radiozenders, Trouw)
    • Overdracht objecten ESF21 en de Songfestival Xperience tijdens Dutch Media Week in onder andere diverse radioshows, Shownieuws, AD, Gooi- en Eemlander
  • Lancering EDMO-project, in strijd tegen desinformatie (NRC Handelsblad)
  • Fusie Muziekweb in diverse (online) titels waaronder Emerce, Nederlands Media Nieuws, Noordhollands Dagblad, NRC Handelsblad en Broadcast Magazine.
  • Dutch Media Week - interview met Herman Dummer over Sound Summit: het event voor toegepast geluid in de media in Marketing Tribune
  • Uitreiking van de Media & Onderwijs Prijs door Beeld en Geluid (Noordhollands Dagblad)
  • Tweewekelijkse columns van Eppo van Nispen tot Sevenaer in MAX Magazine over historische en actuele gebeurtenissen in ons medialandschap.

Op naar het meest uitgebreide archief ter wereld

De dagelijkse aanwas: dat is de instroom van door publieke en commerciële om-roep-en uitgezonden televisie- en radio-pro-gram-ma’s in het archief van Beeld en Geluid.

Tot september 2006 werd een selectie gemaakt in het nieuw uitgezonden televisie-materiaal door de publieke om-roep. Vanaf de invoering van de De Digitale Voorziening (DDV) in september 2006 worden alle Nederlandse producties 24 uur per dag, 7 dagen in de week op de hoogste standaard in het archief opgenomen. In 2021 is 7.758 uur aan tv-uitzendingen ingestroomd. Hier-mee is 100 procent van het uitgezonden Neder-landse materiaal (zonder herhalin-gen) ingestroomd bij Beeld en Geluid.

Tot 2014 werd eveneens geselecteerd in de uitgezonden radioprogramma’s, met uitzondering van Radio dat vanaf 2001 al wel integraal is opgenomen. Sinds begin 2014 worden de radiozenders Radio 1 t/m 6 (vanaf 2016 Radio 1 t/m 5 en FunX) integraal opgenomen, dus 24 uur per dag. Voor 2021 betekende dit 53.571 uur aan ingestroomd radiomateriaal.

Beeld en Geluid staat voor alle Nederlandse radio en televisie

Om een zo breed mogelijk beeld te schetsen van het medialandschap, met een specifieke blik op radio en televisie, en om de ontwikkelingen binnen deze media vast te leggen, neemt Beeld en Geluid ook commerciële radio- en televisieprogramma’s in de collectie op. Per slot van rekening is het Nederlandse media-erfgoed groter dan alleen de publieke omroep.

Jaarlijks selecteren we circa 500 uur van de televisiezenders RTL4, 5 en 7, SBS 6, NET5 en Veronica. Hierbij richten we ons op t Nederlandse producties. We nemen van elke reeks minimaal één aflevering op en letten bij het selecteren vooral op de opbouw van een reeks, bijzondere gasten en onderwerpen, spraakmakende uit-zendingen en kijkcijfers. Bovendien nemen we maandelijks een aantal nieuws- en showbizzuitzendingen op. In 2021 selecteerden we 525,5 uur aan commerciële televisieprogramma’s.

Ook selecteren we jaarlijks enkele honderden uren van de radiozenders BNR, Veronica, Radio 538, SLAM!, 100%NL en Qmusic. Hierbij concentreren we ons op nieuwe titels en bijzondere uitzendingen. In 2021 selecteerden we 709 uur aan commerciële radioprogramma’s.

Vanzelfsprekend is er in 2021 bij het selectie-beleid voor zowel televisie als radio rekening gehouden met de aan-dacht voor de coronacrisis.

Aanwas radio en TV in uur
Professioneel hergebruik

Aantal bestellingen

Licentieafdracht aan Publieke Omroepen 2021

In 2021 overtroffen we het eerdere record aan licentie-af-drachten (€ 1.103.497 in 2019) ruimschoots met een stijging van 23.7 procent naar € 1.445.359. Deze bijzonder hoge licentie-afdrachten duiden op een gestegen gebruik van het archief door commerciële partijen. De inkomsten komen ten goede aan de publieke omroepen, die op hun beurt weer afdragen aan rechthebbenden.

Ook het aantal downloads blijft toenemen, hoewel de stijging niet zo groot is als de toename in licentieafdrachten.

Aantal downloads publieke omroep en derden

Afdracht aan publieke omroepen

Afdracht seizoenspatroon 2016 t/m 2021

Aantal downloads geplaatst in DAAN 2021

Kennisdeling

AVA–Net

Training en educatie

  • Presentation and Preservation
  • AVA_Net
  • NDE
  • Data als Kans
  • Podiumkunst.net

Bijeenkomsten en symposia

  • Dutch Media Week (host en sprekers)
  • Cross Media Café (host en sprekers)
  • AVA_Net Symposium 2021 (host en sprekers)
  • AVA_Net webinar ‘One Step Beyond: doe meer met je online AV-collecties’ (host en sprekers)
  • AVA_Net webinar ‘Werelddag voor Audiovisueel Erfgoed: Go go Video! ‘ (host en sprekers)
  • AVA_Net webinar ‘Wegwijzer Voor-keurs-format-en’ (host en sprekers)
  • Case Reinwardt Academie (spreker)
  • Kenniscafé Limburg (spreker)Kenniscafé Beeld en Geluid (host en sprekers)
  • NDE webinar ‘Klant in zicht’ (host en spreker)
  • NDE Vragenuur (host en sprekers)
  • DENs Digitale Transformatie Conferentie (sprekers)
  • Podiumkunst.net webinar ‘Liefde voor muziek’ (co-host)
  • Podiumkunst.net: De sleutel van de schatkamer (host en sprekers)
  • Podiumkunst.net CD presentatie Piet Noordijk ism het Nederlands Jazz Archief (co-host)
  • Podiumkunst.net Heidag met netwerkpartners en OCW (host)
  • Podiumkunst.net Tafelgespek Geheugen van Nederland (host en sprekers)
  • Inward Outward workshop: Learning and Unlearning: Rethinking Archival Practices Workshop (co-host)
  • Inward Outward symposium: Emotion in the Archive (co-host)
  • Nederlands Film Festival panel “Ways of Seeing” (host en spreker)
  • Erfgoed Gelderland (sprekers)

Internationaal

  • No Time to Wait Conference (host)
  • IASA 2021 Conference (sprekers)
  • FIAT/IFTA Virtual World Conference (sprekers)
  • Europeana Conference (sprekers)Europeana Members Council (deelnemer)
  • Les Futurs Fantastiques: 3rd conference about Artificial Intelligence in LAM (spreker)
  • MUZE.X Shaping Museum Futures conference (spreker)
  • EUscreen network meeting (deelnemer)
  • Europeana Aggregator Fair (deelnemer)
  • Europeana Aggregator Forum (deelnemer)

Journals & blogs

  • Vries, N.D. de (2021). Eleanor Roosevelt: Het sociale geweten van Amerika.
  • Theaterjaarboek 2020/2021: Sleutel tot de schatkamer (publicatie)
  • Drabczyk, M, & Oomen, J. (2021, March 25). COVID-19 as a driver for change in audiovisual archives. International Federation of Television Archives (FIAT/IFTA).
  • Flikweert, J. (2021). Hotspot-collectiestrategie. (publicatie)
  • Roeck, C. (2021, January). Web browser characterisation, emulation, and preservation. Dutch Digital Heritage Network.
  • Tijdschrift voor Mediageschiedenis (issue 24)
  • VIEW Journal (Volume 10): Race and European TV Histories (issue 19)
  • VIEW Journal (Volume 10): Smörgåsbord of European Television (issue 20)
  • Berendse, Zena (2021, February) One Game, Many Platforms. (blog)
  • Welten, Amy (2021, Maart) The United Audience. (blog)
  • Bergman, Robert (2021, Maart) Realiteit van muziek op de radio. (blog)
  • Vos, Jesse de (2021, March) AI-Based tooling for the humanities: making life easier? (blog)
  • Kimenai, Gijs (2021, April) De vier songfestivals op eigen bodem. (blog)
  • Wijnen, Roos (2021, April) Open ar-chief: op zoek naar nieuwe context. (blog)
  • Cecchine, Randi (2021, April) AI and audiovisual archives: introduction to a blog series. (blog)
  • Kuitenbrouwer, Vincent (2021, April) Radio over radio: radio tijdens de Tweede Wereldoorlog. (blog)
  • Agterberg, Bas (2021, Mei) Een leger van gehouwen steen. (blog)
  • Cecchine, Randi (2021, May) The potential for AI in audiovisual archives. (blog)
  • Kuypers, Valentine (2021, Mei) Restauratie Westerborkfilm. (blog)
  • Cecchine, Randi (2021, May) AI in audiocial archives: what kind of analysis are possible? (blog)
  • Cecchine, Randi (2021, June) Bringing AI into the audiovisual archive. (blog)
  • Flikweert, Jos (2021, Juni) Hotspots: actief de actualiteit acquireren. (blog)
  • Hoogerwerf, Margot (2021, July) TIK TOK TIK TOK TIK TOK… Tijd om dit sociale medium te archiveren! (blog)
  • Haselhoff, Rebecca (2021, July) Deepfakes: Identity Threat or Identity Protection? (blog)
  • Welten, Amy (2021, Juli) Refresh: con-tent uit archief in verse producties. (blog)
  • Haselhoff, Rebecca (2021, July) Deepfakes & Mental Health: Using Artificial Intelligence for Good. (blog)
  • Haselhoff, Rebecca (2021, July) Deepfakes & Film. (blog)
  • Haselhoff, Rebecca (2021, August) Deepfakes & Misinformation: How Dangerous are Deepfakes? (blog)
  • Hilhorts, Willem (2021, Augustus) Vlambeer: de arcade in eigen huis. (blog)
  • Wijnen, Roos (2021, November) Makers over de vloer: stijgende waterlijn en male gaze. (blog)
  • Kemenade, Philo (2021, November) Looking at AV archives through the lens of AI at the Netherlands Film Festival. (blog)
  • Groenman, Tal (2021, November) Beeld en Geluid trotse deelnemer van Geheugen van Nederland. (blog)
  • Welten, Amy (2021, December) IDFA 2021 - Veelzijdig gebruik van archief. (blog)
  • Ex, Luuk (2021, December) Wie online nieuws volgt moet ook eigen poortwachter zijn.
  • Kemenade, Philo (2021, December) Museum of the Future: social virtual reality to unlock shared cultural heritage experiences. (blog)

www.tmgonline.nl

Radio over radio: radio tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Vlambeer: de arcade in eigen huis.